Mielipide: Tolkku teknisten laitteiden käytössä tuo suurimman hyödyn

Tekniikka opetuksessa mahdollistaa oppimisen erilaisissa ympäristöissä. Kuva: Heimo Pasanen

Nykyään nuoret käyttävät paljon elektronisia laitteita sekä kotona että koulussa. Puhelimet ovat läsnä lähes jokaisen nuoren elämässä. Muita elektronisia laitteita arkielämässä ovat esim. tabletit, tietokoneet ja pelikoneet. Koulussa puhelimia käytetään monilla tunneilla opiskeluun, mutta niistä on mielestämme välillä myös haittaa.

Tabletit ja puhelimet ovat käteviä työkaluja opiskeluun normaaleilla oppitunneilla. Niitä on helppo käyttää esim. englannin tunneilla Kahootin pelaamiseen. Kielten tunneilla voi tabletteja ja puhelimia käyttää myös vaikkapa Quizletin pelaamiseen. Pelien avulla voi vaikka opetella sanastoa ja pelit piristävät oppitunteja!

Haittapuoli puhelimen käytössä on kuitenkin se, että monet käyttävät puhelinta tunneilla muuhun tarkoitukseen, eivätkä keskity opiskeluun. Lisäksi puhelin voi olla este sosiaalisuudelle, kun oppilas luuraa somessa.

Puhelin ei ole silti ongelma kaikille. Osa oppilaista pystyy hillitsemään himonsa ja osaa käyttää puhelinta oikeaan aikaan oikeassa paikassa.

Draamatunneilla olemme käyttäneet iPadeja lyhytelokuvien kuvaamiseen ja editointiin. Kuvaus- ja editointitaitoa voi tulla tarvitsemaan tulevaisuudessa työelämässä tai töitä hakiessa. iPadeilla voikin tehdä siis myös omanlaisia tuotoksia ja käyttää mielikuvitusta – aina ei tarvitse käyttää valmiita appseja.

Teknisten laitteiden käytössä on siis sekä hyviä että huonoja puolia. Jos ihminen osaa löytää oikean paikan ja ajan laitteiden höydyntämiseen, silloin tekniikasta on eniten hyötyä oppimisessa, opiskelussa – ja elämässä yleensäkin.

Claudia Paakki 8C
Roosa Huttunen 8C